Kısa Bir Özetle, ''Resule İtaat'' Ne Demektir?

En çok merak edilen konulardan biri de 'Elçiye itaat.' ve bu ciddi anlamda önemli konulardan, hiç şüphesiz:

65. Hayır, Rabbine andolsun ki aralarında çıkan anlaşmazlık hususunda seni hakem kılıp sonra da verdiğin hükümden içlerinde hiçbir sıkıntı duymaksızın tam manasıyla kabullenmedikçe iman etmiş olmazlar.
(Nisa)

Evet bu ayet çok önemli. Peki hakem nasıl hüküm verecek diye sorabilirsiniz değil mi? Hakem belirledik demek kafasına göre bir hüküm vereceği anlamına gelmez. Bir hakim düşünün. Hakime 'Haydi, hükmet aramızda!' dediğimizde ona kafasına göre hükmetme yetkisi mi vermiş oluruz? Veya zanla mı hükmet demiş oluruz? Hayır, yasalarla hükmet demiş oluruz. Peki Muhammed Peygamberimiz ne ile hükmedecekmiş? Zanla mı? Cevabı aynı surenin devamında:

105 - Biz sana Kitab (Kur'ân)ı hak olarak indirdik ki, insanlar arasında Allah'ın sana gösterdiği şekilde hüküm veresin. Sakın hainlerin savunucusu olma!
(Nisa)

Bakın, Muhammed peygamber de zaten sadece Kuran ile hüküm veriyordu.




De ki: “Ben size, ‘Allah’ın hazineleri benim yanımdadır’ demiyorum. Ben gaybı da bilmem. Size ‘Ben bir meleğim’ de demiyorum. Ben sadece, bana gönderilen vahye uyuyorum.” De ki: “Görmeyenle gören bir olur mu? Siz hiç düşünmez misiniz?”
(Enam,50)

Yani Peygambere uymak aslında Kuran'a uymaktır. Elçiye itaat Kuran'a itaattir, o da Allah'a itaattir:

Kim Resûl'e itaat ederse, böylece andolsun ki Allah'a itaat etmiş olur...
(Nisa 80'den)

Bunları ayrıştırmamalıyız, yani Allah'ın dedikleri Kuran, elçinin dedikleri hadis diye yapılan bu ayrım tamamiyle yanlıştır. Kuran'a son derece aykırıdır. Bu Allah ile elçilerinin arasını ayırmaktır. dikkat edelim:

Muhakkak ki onlar, Allah’ı ve O'nun resûllerini inkâr ederler ve Allah ile O’nun resûlleri arasında ayırım yapmak/arasını ayırmak isterler. Ve “Bir kısmına inanırız, bir kısmını inkâr ederiz.” derler. Ve de, bunların arasında bir yol ittihaz etmek isterler.
(Nisa,150)

Allah ile elçiyi dinin iki ortağı ve farklı hükümler veren iki 'Şirk'et sahibi yapmak Kuran'daki tevhid inancına tamamıyla aykırıdır.

Müslüman bir ailede doğmak veya Müslüman olmak imtihanın bittiği anlamına gelmez arkadaşlar.

İnsanlar, “İnandık” demekle imtihan edilmeden bırakılacaklarını mı zannederler?
(Ankebut,2)

Neye inandığımızı sorgulamalıyız, şirk unsurlarından arındırmalı ve Kuran'ın çağırdığı tevhid anlayışı ile kendimizi buluşturmalıyız.

İyilik yaparak kendini Allah'a teslim eden ve hanif (tevhidi) olan İbrahim'in dinine uyandan daha güzel din'li kimdir? Allah, İbrahim'i halil edinmiştir.
(Nisa,125)

İşte ne kadar da önemli sureyi bütünüyle okumak değil mi? Nisa suresinde sadece 65. ayet yok sanırım. Size bu ayeti okuyup elçiye uymayı, zanna uyma olarak açıklamaya çalışanlara surenin tamamını 'düşünerek' okumalarını önerin, en güzel cevabı Allah ona verecektir inşallah. Tabi insanlar okumuyorlar maalesef, siz bu ayetleri de söyleyin, biz uyarımızı yapalım da, evde de kendi okusun.

Lütfen, küçücük bir isteğim var sizden, lütfen ama lütfen, bu yazdıklarıma 'düşünmeden' hemen karşıt fikir arayışına girerek değil, objektif olarak düşünerek yanıt verin. Kuran'a aykırı bir fikir varsa onu kanıtıyla birlikte getirmekten çekinmeyin lütfen, hodri meydan!

Kuvvet yalnızca Allah'tan.
En içten selam ve sevgi dileklerimle...

Yorumlar

  1. Allah'ın selameti üzerinize olsun. Yazınızı her zaman ki gibi baştan aşağıya okudum ve tamamen aynı fikirde olduğumu belirtmek isterim. Allah resulü hatta Allah'ın göndermiş olduğu hiçbir elçi kendi liğinden hüküm koyamaz. Çünkü tebliğ etmiş oldukları din Allah'a r ortak koşulmasını kesinlikle yasaklar. Aksi halde sizin de belirttiğiniz gibi şirk devreye girer. Peygamberler beşer varlıklardır. Tebliğ haricinde gündelik yaşamlarında her ne kadar bize örnek teşkil edecek yaşamları varsa da hatalı karar verebilirler. Buna Kuranda örnekler mevcut. Mesela Muhammed Suresi 19.Ayet,Sad suresi 21-29 ayetler,Abese suresi 1-13 ayetler örnek gösterilebilir. Bunu söylerken sakın kimsenin aklına haşa peygamberleri küçümsemek istediğim gelmesin.Sadece onların da beşer olduklarını belirtmek istiyorum..Dediğim gibi bu örnekler peygamberlerin değerini azaltmak için değil aksine onlardan örnek almamız içindir. Mevcut bir çok hadis gerek gerçekte peygamberin yaşam tarzına ve Kuran'a aykırı. Bu durumda yapılacak en güzel şey Kuran’a sarılmak olmalıdır .İtaat ancak bu şekilde sağlanır. Her söylenen sözü peygamber söyledi diyerek uygulamak hatalı olur bence. Örneğin peygamberimiz(s.a.v) kabağı çok seviyor diye bizimde illa kapak sevmemiz şart değildir.Onun kabak sevmesi kendi tecihidir.Kabak sevmeyen bir Müslüman peygambere itaatsizlik mi yapmış olacak? Ancak vahiyle ilgili bir durum söz konusu ise kesinlikle itaat orada geçerli olur.
    Günümüzde maalesef peygamber sevgisi öyle bir anlatılıyor ki sanki haşa Allahtan çok peygamber ön plana çıkıyor. Asla hiçbir varlık Allahtan üstün olamaz ki zaten hiçbir peygamberin de böyle bir iddada bulunması söz konusu dahi olamaz. Hiçbir peygamber kendisinin Allah’ın önüne geçmesini istemez ve buna müsaade etmez.

    Selametle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar Murat bey. Sizin bu katkılarınız o kadar yerinde ve o kadar doğru oljuyor ki, ciddi anlamda hayranlıkla okuyorum. Altına imzamı atarım, yine çok haklısınız. Katkılarınız çopk gerekli ve yerindeydi. Rabbim sizi çok sevsin, çabalarınıza fazlasıyla karşılık versin inşallah :)

      Sevgiler,
      Meryem

      Sil
    2. Allah'ın(c.c) selamı,bereketi ve mağfireti tüm gönülden inanların üzerine olsun ve Rabbim her iki cihanda yüzümüzü güldürsün inşallah.
      Yazılarınızı bende büyük merak ve zevkle oluyorum.İnanın her okuduğumda da neler bilmiyormuşum meğer diyorum kendi kendime. Allah bilginizi hayırlısı ile arttırsın ve bizlere de faydalanmayı nasip etsin.Bu arada Allah sizi çok sevisin sözünü çok hoş. Sanırım bir müminin kardeşine yapabileceği en güzel dua diyebilirim. Allah sizi de çok sevsin:)

      Sil
    3. Fikir ile olmaz. Ehli Sünnet fikir değil resule itaattir.

      Hadislerin de vahye dayalı olduğu gerçeğini görmezden gelmeyiniz.

      Peygambere yıllardır her şey için gittiler, Kuran dışında vahy gelip izah etmese idi eğer hepsi Kuranda olsaydı bütün detayları Kuran verseydi hepsini nasıl ezberleyecektiniz? Kuran anayasa kitabı gibi Kanunları koyar ve peygamber izah eder. Peygamber de vahye dayalı konuşur.

      Sil
    4. Bütün detayları Kur'an vermiştir.

      Biz bu kitabı sana, her şeyin ayrıntılı açıklayıcısı, bir doğruya iletici, bir rahmet, Müslümanlara bir müjde olarak indirdik.. Nahl Suresi 89.ayet

      Peygamber, hadis ve Kur'an diye 2 ayrı kitabi sözleri kutsal söz olarak iletebiliyor da sadece Kur'an kitabını niye kutsal söz olarak iletemiyor?

      Sil
    5. Pınar hanım çok doğru dediniz, Allah razı olsun. Selamlar

      Sil
  2. Merhabalar;
    Kuran ve peygamberi karşi karşiya getirmek dogru olmaz. Cunku birbirlerine dusman degillerki. Kuranda en ince ayrintilar vardir, ancak onu en iyi anlayan mufessir peygamberdir. Kuran ibadetlerin ve muamelatlarin ayrintisini aciklamismidir? Belkide. Ancak 1400 yildir Kurandan 5 vakit namazi, zekatin 40 ta 1 oldugu veya fazlasini, haccin rukunlerini, miras vb hukumlerin ayrintisini anlayamadik. Bunu Resuli Ekremin uygulamalarindan ögrendik.
    Ancak şuna da dikkat etmek gerekir; Kurana aykiri diye soylenen bir cok peygamber sozu şerh edilince, aslinda Kuranla çelişmiyor, sadece bizim aklimiz ona ermiyormus durumu sözkonusu. Dolayisiyla derinden arastirma ve bilgi ile dusununce Kuran ve Hadislerin birbiriyle celismedigi gorulecektir. Uydurulmus hadisler yokmudur? Elbette vardir ve coktur. Ancak dakik alimlerimiz tarafindan bunlar ortaya cikarilmistir. Herbir söz icin bircok değerlendirmeler yapilmistir. Bize düsen cok yönlü bakip degerlendirmek ve dogruya öylece ulasmaktir.

    Saygilarimla.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder